Hoe schrijf ik mijn laptop af?

Laatste reactie 04/02/2020 09:23 door Machiel
· Markeren als ongelezen
Sjoerd van Aaken 2 jaar geleden geplaatst
Ik ben recent begonnen met mijn onderneming. Ik heb een laptop aangeschaft, en nu heb ik gehoord dat ik deze moet afschrijven. Hoe werkt het afschrijven en hoelang moet ik een laptop afschrijven?
Machiel Keet 2 jaar geleden geplaatst
Hallo Sjoerd,

Is de laptop duurder dan € 450?
Indien deze ex btw beneden de € 450,- is, dan mag deze direct in de kosten en hoeft er verder niets gedaan te worden.

Is het aanschafbedrag ex btw boven de € 450,- dan mag je gaan afschrijven. ICT apparatuur schrijf je af in 5 jaar. Stel je hebt deze begin november gekocht, dan schrijf je dit jaar nog 2/60 deel van de aanschafwaarde af.
In 2018-2019-2020-2021 telkens 12/60 (ofwel één vijfde deel van de aanschafwaarde)
In 2022 nog eens 10/60 deel
Daarna is de boekwaarde 0 en ben je klaar

M.v.g.
Machiel
Annet Rooymans 2 jaar geleden geplaatst
Hallo Machiel, graag haak ik hierop in.
Graag wil ik de afschrijvingskosten per maand boeken en nou vroeg ik me af of er binnen gere-geld een mogelijkheid is om vaste journaalposten te maken ?
Machiel Keet 2 jaar geleden geplaatst
Hallo Annet,

Het is niet mogelijk om een vaste afschrijving automatisch in Gere-geld te laten berekenen en uit te voeren.
Het is wel mogelijk om in korte tijd bijvoorbeeld 120 regels in excel te zetten (in een format, zal op de site komen te staan) en deze in te lezen in Gere-geld.
Zo heb je in korte tijd toch al je boekingen in de juiste periode staan.

grt
Machiel
Linda Smulders 2 jaar geleden geplaatst
Hallo Machiel,

Nog een vraagje over afschrijvingen..
Is er misschien een format (Excel) beschikbaar waarin je gemakkelijk de afschrijvingen kunt uitrekenen en bijhouden?

Gr. Linda
Machiel Keet 2 jaar geleden geplaatst
Beste Linda,

als je google zoekt naar "afschrijvingsstaat in excel" krijg je veel opties. bijvoorbeeld onderstaande

https://www.easytemplate.nl/sjablonen/afschrijvingsstaat/afschrijvingsstaat%20in%20Excel.html

grt
Machiel
Christel van der Vorst 1 maand geleden geplaatst
Ik haak nog even in op afschrijven van een laptop  EUR 600 ex btw.
Stel je hebt de laptop in augustus 2019 aangeschaft.

Hoe verwerk je het nu precies in Gere-geld?

Je boekt de factuur volledig in.
In je BTW aangifte van het 3e kwartaal heb je de BTW van het volledige factuurbedrag teruggevraagd van de belasting.
In je winst- en verlies overzicht drukken de EUR 600 nu volledig als kosten op het jaar 2019.

Hoe kan je dit nu veranderen in afschrijvingen, zodat in 2019 slechts 4/60 als kosten drukt op 2019?

welke stappen moet je in je administratie nemen?
Machiel Keet 1 maand geleden geplaatst
Beste Christel,

Een laptop ban 600 ex btw boek je als investering op de balans (inkoopfactuur, vinkje bij grootboek aanzetten en aanschaf ict kiezen)

daarna ga je naar memoriaal. 
4...afschrijvingskosten
0... aanschafwaarde
voor een volledig jaar is dat 600/5jaar = 120,- per jaar (of een deel van een jaar is aantal maanden * 10 euro in het eerste jaar en het restant in het zesde jaar)

Deze boeking wordt jaarlijks gemaakt
Christel van der Vorst 3 weken geleden geplaatst
Dank!
Het is me gelukt de factuur terug te roepen en alsnog vinkje bij grootboek aan te zetten en aanschaf ict te kiezen.

In het memoriaal moet je de EUR 600 ex btw afschrijvingskosten negatief boeken en de EUR 600 ex btw aanschafwaarde positief? (of net andersom?!)

(En daarna moet je de afschrijvingskosten voor 2019 nog boeken)
Machiel Keet 3 weken geleden geplaatst
Hallo Christel
De boeking is:

4... afschrijvingskosten ICT   +600
01.. afschrijving ICT    -/- 600
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 20 November 2017 om 15:15
Aantal lezers 22
Aantal reacties 10
< script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id= UA- 109127772-3 "> < script> window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-xxxxxxx-x', { 'anonymize_ip': true });