Hoe schrijf ik mijn laptop af?

Laatste reactie 31/03/2020 10:01 door Christel
· Markeren als ongelezen
Sjoerd van Aaken 6 jaar geleden geplaatst
Ik ben recent begonnen met mijn onderneming. Ik heb een laptop aangeschaft, en nu heb ik gehoord dat ik deze moet afschrijven. Hoe werkt het afschrijven en hoelang moet ik een laptop afschrijven?
Machiel Keet 6 jaar geleden geplaatst
Hallo Sjoerd,

Is de laptop duurder dan € 450?
Indien deze ex btw beneden de € 450,- is, dan mag deze direct in de kosten en hoeft er verder niets gedaan te worden.

Is het aanschafbedrag ex btw boven de € 450,- dan mag je gaan afschrijven. ICT apparatuur schrijf je af in 5 jaar. Stel je hebt deze begin november gekocht, dan schrijf je dit jaar nog 2/60 deel van de aanschafwaarde af.
In 2018-2019-2020-2021 telkens 12/60 (ofwel één vijfde deel van de aanschafwaarde)
In 2022 nog eens 10/60 deel
Daarna is de boekwaarde 0 en ben je klaar

M.v.g.
Machiel
Annet Rooymans 6 jaar geleden geplaatst
Hallo Machiel, graag haak ik hierop in.
Graag wil ik de afschrijvingskosten per maand boeken en nou vroeg ik me af of er binnen gere-geld een mogelijkheid is om vaste journaalposten te maken ?
Machiel Keet 6 jaar geleden geplaatst
Hallo Annet,

Het is niet mogelijk om een vaste afschrijving automatisch in Gere-geld te laten berekenen en uit te voeren.
Het is wel mogelijk om in korte tijd bijvoorbeeld 120 regels in excel te zetten (in een format, zal op de site komen te staan) en deze in te lezen in Gere-geld.
Zo heb je in korte tijd toch al je boekingen in de juiste periode staan.

grt
Machiel
Linda Smulders 6 jaar geleden geplaatst
Hallo Machiel,

Nog een vraagje over afschrijvingen..
Is er misschien een format (Excel) beschikbaar waarin je gemakkelijk de afschrijvingen kunt uitrekenen en bijhouden?

Gr. Linda
Machiel Keet 6 jaar geleden geplaatst
Beste Linda,

als je google zoekt naar "afschrijvingsstaat in excel" krijg je veel opties. bijvoorbeeld onderstaande

https://www.easytemplate.nl/sjablonen/afschrijvingsstaat/afschrijvingsstaat%20in%20Excel.html

grt
Machiel
Christel Vorst 4 jaar geleden geplaatst
Ik haak nog even in op afschrijven van een laptop  EUR 600 ex btw.
Stel je hebt de laptop in augustus 2019 aangeschaft.

Hoe verwerk je het nu precies in Gere-geld?

Je boekt de factuur volledig in.
In je BTW aangifte van het 3e kwartaal heb je de BTW van het volledige factuurbedrag teruggevraagd van de belasting.
In je winst- en verlies overzicht drukken de EUR 600 nu volledig als kosten op het jaar 2019.

Hoe kan je dit nu veranderen in afschrijvingen, zodat in 2019 slechts 4/60 als kosten drukt op 2019?

welke stappen moet je in je administratie nemen?
Machiel Keet 4 jaar geleden geplaatst
Beste Christel,

Een laptop ban 600 ex btw boek je als investering op de balans (inkoopfactuur, vinkje bij grootboek aanzetten en aanschaf ict kiezen)

daarna ga je naar memoriaal. 
4...afschrijvingskosten
0... aanschafwaarde
voor een volledig jaar is dat 600/5jaar = 120,- per jaar (of een deel van een jaar is aantal maanden * 10 euro in het eerste jaar en het restant in het zesde jaar)

Deze boeking wordt jaarlijks gemaakt
Christel Vorst 4 jaar geleden geplaatst
Dank!
Het is me gelukt de factuur terug te roepen en alsnog vinkje bij grootboek aan te zetten en aanschaf ict te kiezen.

In het memoriaal moet je de EUR 600 ex btw afschrijvingskosten negatief boeken en de EUR 600 ex btw aanschafwaarde positief? (of net andersom?!)

(En daarna moet je de afschrijvingskosten voor 2019 nog boeken)
Machiel Keet 4 jaar geleden geplaatst
Hallo Christel
De boeking is:

4... afschrijvingskosten ICT   +600
01.. afschrijving ICT    -/- 600
Christel Vorst 4 jaar geleden geplaatst
Machiel, Ik heb bovenstaande info samengevoegd met informatie die je me eerder hebt gestuurd. Alle info samengevoegd kom ik tot de volgende stappen (ook handig voor toekomstige lezers), klopt dit?!

Stel je koopt een laptop van EUR 600 EX BTW in AUGUSTUS 2019.
Dit mag je in 5 jaar = 60 maanden afschrijven. 
Dus elk jaar EUR 120 of voor elke maand EUR 10.
In dit voorbeeld is het afschrijvingsbedrag EUR 50 voor het jaar 2019.

1. Je boekt de factuur in als investering op de BALANS. Dit kan je doen door als je de factuur op normale manier inboekt, het VINKJE bij grootboek aan te zetten en “aanschaf ict” te kiezen)
2. Vervolgens maak je een memoriaalboeking en je vult 2 regels in:
4...afschrijvingskosten ICT +600
0... AANSCHAFwaarde ICT -600
3. Voor het jaar 2019 maak je nog een 2e memoriaalboeking:
4...afschrijvingskosten ICT +50 (ZELFDE 4... nummer als onder stap 2!)
0... AFSCHRIJVING ICT -50 (ANDER 0... nummer dan onder stap 2!)
4. Voor 2020 t/m 2023 maak je elk jaar de volgende memoriaalboeking:
4...afschrijvingskosten ICT + 120
0... AFSCHRIJVING ICT -120
5. In 2024:
4...afschrijvingskosten ICT + 70
0... AFSCHRIJVING ICT -70

Is dit juist? Ik twijfelde even over Stap 2 en 3. Het klop dat je 2 keer HETZELFDE 4...nummer voor afschrijvingskosten gebruikt en 2 VERSCHILLENDE 0...nummers gebruikt?
Christel Vorst 4 jaar geleden geplaatst
ps en Hoe kan ik ik de memoriaalboeking weer terug oproepen?

Als ik op tabblad memoriaal klik, zie ik ook geen zoekfunctie....zoals je bij 'te ontvangen klanten' en 'te betalen leverancier' wel hebt.

Als ik naar MaandRapportages ga en kies voor Balans, dan tref ik onder grootboek "aanschafwaarde ICT" alleen de inkoopfactuur aan. Maar waar kan ik de memoriaalboeking terugvinden, in dit voorbeeld +600 en -600?
Machiel Keet 4 jaar geleden geplaatst
Beste Christel,

je bent wel op de goede manier aan het zoeken.
Als je via de maandrapportage zoekt kun je ook terug naar de memoriaal boeking (gelijk aan een klant-leverancier-bankboeking)

grt
Machiel
Christel Vorst 4 jaar geleden geplaatst
Hallo Machiel,
Je antwoord is me niet helemaal duidelijk....zou je iets concreter een aanwijzing kunnen geven?!
Dus ik zit in de maandrapportage, in de balansrekening.
Ik zie de inkoopfactuur van de laptop.
Maar waar zie ik dan de memoriaalboeking?
Misschien kan je een screenshot plaatsen?
Dat zegt wellicht meer dan 1000 woorden ;-)
Christel Vorst 4 jaar geleden geplaatst
(En kan je onderstaand bericht van 2 weken geleden bevestigen dat dit stappenplan klopt?)

Machiel, Ik heb bovenstaande info mbt "Afschrijvingen" samengevoegd met informatie die je me eerder hebt gestuurd. Alle info samengevoegd kom ik tot de volgende stappen (ook handig voor toekomstige lezers), klopt dit?!

Stel je koopt een laptop van EUR 600 EX BTW in AUGUSTUS 2019.
Dit mag je in 5 jaar = 60 maanden afschrijven. 
Dus elk jaar EUR 120 of voor elke maand EUR 10.
In dit voorbeeld is het afschrijvingsbedrag EUR 50 voor het jaar 2019.

1. Je boekt de factuur in als investering op de BALANS. Dit kan je doen door als je de factuur op normale manier inboekt, het VINKJE bij grootboek aan te zetten en “aanschaf ict” te kiezen)
2. Vervolgens maak je een memoriaalboeking en je vult 2 regels in:
4...afschrijvingskosten ICT +600
0... AANSCHAFwaarde ICT -600
3. Voor het jaar 2019 maak je nog een 2e memoriaalboeking:
4...afschrijvingskosten ICT +50 (ZELFDE 4... nummer als onder stap 2!)
0... AFSCHRIJVING ICT -50 (ANDER 0... nummer dan onder stap 2!)
4. Voor 2020 t/m 2023 maak je elk jaar de volgende memoriaalboeking:
4...afschrijvingskosten ICT + 120
0... AFSCHRIJVING ICT -120
5. In 2024:
4...afschrijvingskosten ICT + 70
0... AFSCHRIJVING ICT -70

Is dit juist? Ik twijfelde even over Stap 2 en 3. Het klop dat je 2 keer HETZELFDE 4...nummer voor afschrijvingskosten gebruikt en 2 VERSCHILLENDE 0...nummers gebruikt?
 0 leuk
Machiel Keet 4 jaar geleden geplaatst
Helemaal goed Christel
Christel Vorst 4 jaar geleden geplaatst
Dank Machiel!

Dan staat alleen deze vraag nog open, (zie hierboven) hoe ik een memoriaal boeking terug kan op roepen:

Hallo Machiel,
Je antwoord is me niet helemaal duidelijk....zou je iets concreter een aanwijzing kunnen geven?!
Dus ik zit in de maandrapportage, in de balansrekening.
Ik zie de inkoopfactuur van de laptop.
Maar waar zie ik dan de memoriaalboeking?
Misschien kan je een screenshot plaatsen?
Dat zegt wellicht meer dan 1000 woorden ;-)
Machiel Keet 4 jaar geleden geplaatst
Hoi Christel,

En een filmpje zegt meer dan een screenshot ;-)

Hierbij de link naar de video over de rapportage
https://leden.gere-geld.nl/resources/aan-de-slag-met-gere-geld/instructievideos/rapportage-maandrapportage
Het openklikken / doorklikken naar een memoriaal werkt op dezelfde manier als naar een inkoop of verkoopfactuur. 

Je kunt een geboekte afschrijving benaderen via de afschrijvingskosten in de resultatenrekening of via de afboeking in de activa in de balans

grt
Machiel
Christel Vorst 4 jaar geleden geplaatst
Hallo Machiel.

Nog even terugkomen op het stappenplan hierboven:

Als ik stap 1 en stap 2 toepas, dan worden de EUR 600 toch volledig als kosten geboekt.
En stap 3 kan ik niet uitvoeren, omdat er dan een errorbericht verschijnt, zie de screenshots die ik je heb gemaild.

Moet stap 2 NIET gedaan worden?
En alleen stap 1 en 3?
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 20 November 2017 om 15:15
Aantal lezers 27
Aantal reacties 19